În contextul pandemiei virusului Covid -19 vă oferim la finalul articolului doua teste de verificare a cunoștințelor. Doua modele gata de utilizare. Privind din perspectiva SSM, pandemia cu virusul Covid- 19 reprezinta riscul maxim de îmbolnăvire la locul de muncă. Astfel că trebuie implementat sau actualizat managementul SSM la locul de muncă. Sau cu alte cuvinte, trebuie dezvoltată o strategie de combatere a răspândirii virusului la locul de muncă. O strategie de protejare a angajaților în cadrul companiei tale. Concret mai jos regăsești câteva elemente cheie despre ce este de făcut din punct de vedere al securității și sănătății în muncă.
Evaluarea riscurilor de îmbolnăvire
Ceea ce înseamnă că trebuie evaluat riscul de îmbolnăvire cu virusul Covid -19. Fiecare loc de muncă trebuie evaluat în concordanță cu probabilitatea de infectare. Cu precădere locurile de muncă care prin natura lor intră în contact direct cu mulțimi de oameni (potențiali infectați). Printre aceștia enumerăm toate categoriile din sistemul medical în care intră și cabinetele dentare. Toate grupurile de apărare și situații de urgență (polițiști, pompieri, etc). Tot cu risc maxim sunt și grupurile din sistemul comercial și nu numai (vânzători, lucrători comerciali, gestionari, agenți curățenie, agenți de pază, poștași). Mai sunt și alte grupuri cu risc major unde planul de măsuri trebuie să fie pe masură. Firmele care oferă servicii de infrumusețare, restaurante și terase. Sunt mai multe categorii de lucrători care sunt cu risc mare de infectare și pe care nu le-am prezentat. Poți lăsa un comentariu cu funcția pe care o deții si locul de muncă pentru a confirma sau infirma riscul.
Plan de prevenire și protecție
În urma evaluării riscului de infectare cu virusul Covid -19 trebui întocmit planul de măsuri, în special măsuri tehnice, organizatorice și igienico- sanitare. Obligația din partea ITM este o actualizare a planului de prevenire și proteție. O completare, nu neapărat refacerea completă. Însă noi recomandăm și evaluarea riscurilor. Planul de măsuri trebuie să cuprindă toate elementele necesare protejării angajaților la locul de muncă. Acesta poate conține măsuri simple cum ar fi spalarea frecventă pe maini, dezinfectarea periodică a suprafețelor. Însă poate conține măsuri complexe, de purtare a vizierelor, sau instalarea unui panou din plexiglass între angjați și clienți, verificarea temperaturii periodic, etc. Se pot face și marcaje pe podele, pentru distanțarea între clienți. Aceste măsuri pot și vor fi dispuse și de către autorități.
Sfaturi utile
De fiecare dată când fac o instruire și ajung la planul de măsuri, mereu le reamintesc angajaților ca unele riscuri nu le putem elimina 100%, însă le putem diminua. La fel și riscul de îmblonavire cu virusul Covid -19, nu putem elimina riscul, oricât ne-am strădui. Este important sa conștientizăm gravitatea acestuia și să încercam pe cât posibil sa diminuam riscul de infectare, atât al nostru cât și al colegilor și persoanelor din jurul nostru.
Instruire suplimentară
Conform legii la revenirea angajaților la locul de muncă, dupa o pauza mai mare de 30 de zile, este obligatorie instruirea suplimentară. Noi recomandăm însa o instruire suplimentară chiar și dacă nu se depășește acest termen de 30 de zile.
Ce anume putem prelucra în materialul pentru instruire ?
Despre completarea fișei individuale de instruire am scris în acest articol - https://www.easyssm.ro/fisa-ssm-protectia-muncii/ . Instruirea suplimentară cuprinde tematica instruirii la locul de muncă, de la angajare. În contextul actual, instruirea suplimentară ar trebui sa cuprindă cel puțin extras din evaluarea riscurilor de imbolnăvire cu virusul Covid -19, cel puțin extras de plan de măsuri pentru prevenirea infectării. Această instruire mai trebuie să cuprinda informații despre Covid -19, simptome, mod de transmitere, actiuni concrete în cazul apariției simptomelor. Angajatorul trebuie să informeze (poate chiar în timpul instruirii) despre masuri ce vor fi luate pentru protejarea angajaților, masuri despre care am vorbit mai sus.
Testarea cunoștințelor SSM despre Covid - 19
La sfârșitul instruirii suplimentare, recomandăm o testare a angajaților, cu întrebări aplicate despre Covid -19. Avem doua teste noi, care sunt valabile în aplicația EasySSM, astfel încât angajații se pot testa rapid la întoarcerea la locul de muncă, sau se pot testa de acasă, în cazul în care lucrează de acasă. Iar după cum v-am promis, cele doua teste de cunoștințe despre Covid, unul general, iar unul din perspectiva SSM - aplicat. [ays_quiz id='3'] [ays_quiz id='4']