fbpx
accidentul la muncă
19 ianuarie 2021

Ce trebuie să știi despre accidentele de muncă?

Accidentele de muncă sunt imprevizibile la locul de muncă.  Chiar dacă jobul este locul unde îți formezi noi concepții, legi prietenii și te dezvolți profesional, de cele mai multe ori, este și locul în care poți fi predispus la accidente.

Accidentele de muncă apar din cauza neatenției, a defectării echipamentelor folosite sau a altor motive obiective. Existența unor astfel de situații începe să se răspândească destul de repede și instituie situații dificile atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. 

Cadrul legal abilitat pentru a reglementa consecințele accidentelor de muncă este unul vast. Însă, din păcate, nu este cunoscut și aplicat de fiecare organizație în parte. Din acest motiv este recomandată apelarea la servicii ssm. În plus, implementarea unei aplicații online de gestionare a situațiilor de urgență este deosebit de utilă. Aplicația determină eficientizarea gestionării aspectelor legislative cu 30 % sau chiar 40%.

Vătămarea corporală de orice fel a unui angajat care are loc pe durata programului de lucru este definită ca accident de muncă. În funcție de gravitatea celor întâmplate, integritatea unei persoane poate fi afectată. De asemenea, poate fi în incapacitatea de a mai derula activități sau poate prezenta complicații care pot duce la deces. 

Prevenția contribuie la ocolirea momentelor neplăcute. Tocmai de aceea, este foarte bine să cunoști cum poți împiedica apariția accidentelor de muncă. Este recomandat să poți gestiona corect astfel de întâmplări.

Care sunt principalii pași pe care trebuie să îi respecte angajatorii pentru a preveni un accident de muncă?

pași pe care trebuie să îi respecte angajatorii pentru a preveni un accident de muncă
Sursa: Freepik.com

Reprezentanții organizațiilor trebuie să fie capabili să contureze un mediu de lucru plăcut pentru angajați. Siguranța ar trebui să primeze în orice situație. De asemenea, trebuie să conștientizeze riscurile care pot apărea și care pot ajunge să perturbe liniștea și bunul mers al lucrurilor. Astfel, trebuie să respecte câțiva pași importanți în prevenirea accidentelor de muncă.

În primul rând, toate echipamentele utilizate de angajați trebuie analizate cu grijă înainte de a fi achiziționate. De asemenea, trebuie luate în calcul toate consecințele care pot afecta securitatea personalului. În urma analizei desfășurate riguros, următorul pas este reprezentat de întocmirea unui plan care să cuprindă soluțiile eficiente de a preveni principalele pericole.

După obținerea autorizației necesare pentru aplicarea regulilor de siguranță, este necesară instruirea corespunzătoare a fiecărui angajat în parte. Responsabilitățile și cunoașterea elementelor de risc trebuie să fie trecute în fișa postului. Gradul de îndeplinire a unor asemenea cerințe trebuie supravegheate cu atenție. Uneori, timpul nu permite angajatorilor să facă evaluarea corectă. Însă, pot fi găsite soluții fezabile cum ar fi desemnarea unei persoane care să se ocupe de realizarea corectă a întregului proces. Echipamentele trebuie controlate regulat și înlocuite ori de câte ori este nevoie.

De asemenea, fiecare angajat trebuie să primească echipament de protecție nou. Încă un lucru extrem de important este procesul de angajare, care adesea este tratat superficial tocmai din cauza nevoii imediate de personal. În consecință, oamenii nu mai sunt supuși unor teste psihologice care să ateste executarea în condiții de securitate a activităților desfășurate. Repetarea periodică a unor astfel de teste este complet obligatorie.

În cazul în care angajatorul nu respectă și nu aplică prevederile legale privind securitatea muncii, poate risca închisoarea. Timpul petrecut în închisoare poate fi de până la 2 ani, în funcție de tipul accidentului și contextul în care s-a întâmplat.

Ce trebuie să facă angajații pentru a nu se confrunta cu accidente de muncă?

ce trebuie să facă angajații pentru a preveni accidentul la locul de muncă
Sursa: Freepik.com

În orice spațiu de lucru, trebuie să existe un echilibru între cerințele angajatorului și așteptările angajatului. În ceea ce privește apariția accidentelor de muncă, personalul trebuie să înțeleagă riscurile comunicate de conducere și să acționeze în consecință. 

Aparatura tehnologică trebuie utilizată corect, iar atunci când se ivesc nelămuriri să nu se ferească să pună întrebări. Obiectele cu care își desfășoară activitatea nu trebuie modificate în niciun fel. În momentul în care sesizează orice semn de defecțiune, angajatul este obligat să anunțe imediat superiorii ierarhici.

De asemenea, planul de prevenire a accidentelor de muncă realizat de conducere trebuie să fie cunoscut în totalitate de personal. Comunicarea permanentă și cooperarea sunt principiile care trebuie urmate cu strictețe. În cazul în care unul dintre angajați nu respectă regulile stabilite, directorul general trebuie să ia măsuri imediat. Deciziile vor fi luate în funcție de felul în care a acționat cel în cauză și de pagubele produse.

La nivelul conducerii trebuie să se afle și o bună înțelegere a eventualelor probleme care pot surveni pe parcurs. Recomandată este consultarea permanentă cu cei care își desfășoară activitatea în mediile cele mai expuse riscurilor. Nici cei care sunt aparent feriți de pericole nu trebuie neglijați. Totodată, angajatul trebuie să comunice, ori de câte ori este nevoie, noi soluții de îmbunătățire a spațiului de lucru.

Cum se procedează dacă s-a ivit un accident de muncă?

cercetarea accidentelor de muncă
Sursa: Freepik.com

Managerul sau managerii organizației trebuie să fie capabili să gestioneze eficient situațiile de maximă urgență. Tocmai de aceea, ei sunt primii care vor acționa în cazul existenței unui accident la locul de muncă. 

O întâmplare minoră care s-a soldat doar cu răni va fi soluționată cât se poate de rapid de angajator. Acesta va demara toate etapele prin care persoana accidentată își va reveni cât mai repede. Îi va acorda timp de repaus și condiții de vindecare. De asemenea, angajatorul este obligat să raporteze la Casa Națională de Pensii (CNPP) evenimentul întâmplat. Personalul competent al CNPP va verifica veridicitatea celor comunicate de către conducerea organizației respective.

În cazul în care s-au ivit întâmplări care au dus la apariția invalidității sau a decesului, lucrurile se complică. Vor interveni și alte instanțe care vor analiza minuțios cazul. Este vorba de Inspectoratele teritoriale de muncă. De asemenea, astfel de organe autorizate pot interveni și în cazul în care angajatorul nu îndepărtează corect consecințele accidentelor minore.

Evenimentele mai grave care spre exemplu implică izbucnirea unor incendii, sunt cercetate de Inspecția Muncii. Autoritățile de sănătate publică sunt cele care sunt contactate pentru a investiga răspândirea bolilor în colectivele de muncă. În contextul răspândirii COVID-19, angajatorii sunt obligați să asigure toate condițiile necesare (echipamente, dezinfectant) pentru a stopa îmbolnăvirea angajaților.

Care sunt principalele drepturi ale unui angajat în situația accidentării?

drepturile angajatului în caz de accident la locul de muncă
Sursa: Freepik.com

Trebuie să știi că în momentul în care ai suferit un accident la locul de muncă dispui de câteva drepturi esențiale. Toate astfel de beneficii sunt stipulate în cadrul legal. Astfel, în cazul în care angajatorul refuză să îți ofere șansa de a-ți exercita drepturile nu ezita să anunți organele competente.

Înainte de toate, organizația angajatoare este obligată să asigure persoanei accidentate serviciile unei unități medicale. Astfel, procesul de vindecare se va desfășura în condiții optime și implicit va dura mai puțin. 

În primele 3 zile de după accident, persoana în cauză poate primi o indemnizație din partea angajatorului. O astfel de situație se aplică în cazul în care angajatul prezintă un certificat medical care să-i ateste incapacitatea de muncă. Banii primiți în cele 3 zile au următorul mod de calcul: 80% din media veniturilor salariale brute încasate în ultimele 6 luni. 

În cazul în care situația are un grad ridicat de urgență medicală, cuantumul va fi de 100%, iar perioada de acordare se prelungește. Banii vor fi primiți 180 de zile timp de un an în momentul aplicării primei zile de concediu.

De asemenea, dacă accidentul produs a cauzat distrugerea elementelor indispensabile utilizate constant (de ex. ochelari, proteze), CNPP va suferi cheltuielile. Prezența leziunilor permanente de ordin fizic sau psihic va fi compensată prin acordarea unei indemnizații denumită și compensație pentru atingerea integrității. Un astfel de drept poate fi acordat numai în cazul în care rănile reduc semnificativ capacitatea de muncă (între 20-50%). Medicul este cel care va decide dacă este cazul ca angajatul să dispună de o astfel de compensație.

Ce se întâmplă cu familia angajatului în cazul unui accident de muncă?

ce face familia angajatului accidentat
Sursa: Freepik.com

Familia unui angajat poate interveni numai în cazul în care are loc un eveniment care s-a soldat cu decesul. În astfel de situații, numai o persoană poate beneficia de aplicarea despăgubirilor materiale. Membrul în cauză poate fi: soțul/ soția, copilul, tutorele, părintele, moștenitorul legal sau cel/ cea care a investit în derularea activităților specifice pentru deces.

Cererea de rambursare a cheltuielilor va fi redirecționată către CNPP împreună cu actele doveditoare ale legăturii de rudenie cu cel decedat. Cuantumul acordat este suma a 4 salarii brute și va fi acordat în termen de 15 zile lucrătoare de la acceptarea cererii.

Concluzii

Informațiile de mai sus trebuie cunoscute de toți angajații și angajatorii pentru o bună desfășurarea a activităților. Chiar dacă optimismul este cel care te caracterizează și vrei să excluzi orice posibilitate a unor evenimente neplăcute, uneori, trebuie să:

  • fii pregătit pentru orice situație;
  • raportezi fiecare încălcare a drepturilor la locul de muncă. 

În lipsa unei etici corespunzătoare, întâmplările pot să ia o întorsătură extremă (traume grave sau chiar deces). Aceste momente dificile pot conduce la haos, motiv pentru care este recomandată apelarea la servicii ssm. Siguranța este cea mai importantă, mai ales în mediul de lucru!

Lăsați-vă comentariul

Please enter your name.
Please enter comment.